پست وبلاگ

جودسون برور: راهی ساده برای شکستن یک عادت بد

جودسون برور: راهی ساده برای شکستن یک عادت بد

تا کنون مدیتیشن کرده اید؟ باید بنشینید، و در آرام ترین حالت ممکن بر نفس هایتان تمرکز کنید.
هرکس که این کار را انجام داده باشد، می داند که چقدر جلوگیری کردن از پرش ذهن به موضوعات متفرقه سخت است، اما چرا توجه کردن برای ما انقدر سخت است؟ آیا می توانیم با توجه کردن به عاداتمان، آن ها را تغییر بدهیم یا حتی ترک کنیم؟

جودسون برور در سخنرانی خود در کنفرانس تد، که راهی ساده برای شکستن یک عادت بد (A simple way to break a bad habit )نام دارد، به بررسی عادت ها می پردازد. او که به طور حرفه ای در این حوزه تحقیقات مختلفی انجام داده نشان می دهد که اگر به افرادی که می خواهند سیگارشان را ترک کنیم، بجای اینکه بگوییم سیگار نکش بگوییم با تمرکز سیگار بکش، آن ها در ترک سیگار موفق ترند.
جودسون در آزمایشی که بر روی گروهی از داوطلبان برای ترک سیگار انجام داده است، به آن ها گفته بود « بروید و سیگار بکشید، فقط این بار نسبت به حالتی که موقع سیگار کشیدن دارید کنجکاو و متمرکز باشید.»
نتیجه چه شد؟ یکی از افراد بعد از دوره ی پیشنهادی نظر خود را اعلام کرد. او معتقد بود « سیگار کشیدن آگاهانه مثل پنیر بوگندوست و مزه مواد شیمیایی می‌ده، مزخرفه!»
حالا کورتکس مغز این فرد در سطح هوشمندانه ای قرار گرفته که نباید سیگار بکشد، اما مشکل اصلی کجاست؟ مشکل اصلی اینجاست که در هنگام فشار عصبی اولین قسمتی که ارتباطش با بقیه قطع میشود همین بخش کورتکس است! حالا متوجه شدید چرا وقتی عصبانی هستید به سراغ کیک های شکلاتی یا پاکت های سیگار می روید؟

در ادامه به بررسی چرخه ی انگیزش، رفتار، پاداش می پردازد که باعث شکل گیری عاداتمان می شود. اینطور که در ابتدا وقتی احساس گرسنگی می کردیم برای بقا غذا می خوردیم و پاداشش این بود که سیر شویم، اما بعد از اینکه چند بار این چرخه تکرار می شود، از تلاش برای بقا عبور می کنیم، حال ذهن ما مزه ی شیرینی را چشیده، حس خوب بعد از آن را متوجه شده، پس وقتی استرس دارد یا خسته است، به سراغ شیرینی جات می رود.

در نهایت، نرم افزاری را معرفی می کند که با استفاده از همین راهکارها می تواند شما را در ترک عادت هایتان یاری دهد.
این سخنرانی را ببینید و به ما بگویید آیا حاضرید از همچین نرم افزاری استفاده کنید؟

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *