پست وبلاگ

آیا به خوشی عادت می کنیم؟

آیا به خوشی عادت می کنیم؟

این هفته نیز مانند هفته ی قبل احساس خستگی و ناراحتی می کنید و پیشنهاد دوستانتان برای رفتن به کافه تریای دانشگاه، بعد از کلاستان را قبول می کنید ، چون هفته ی پیش که همراه آن ها برای خوردن نهار بعد از کلاس ها به کافه تریا رفتید بسیار خوش گذشت و خستگیتان از بین رفت.
در این شرایط عادت برای ما ایجاد می شود . ما برای ایجاد تغییر در زندگی ، دست به کار های متنوعی می زنیم اما بعد از مدتی به روزمرگی برمی گردد . عادت ها به ذهن ما اجازه می دهند اغلب اوقات تجزیه و تحلیل ها را کاهش دهد .
فرآیند عادت در درون مغز ما یک حلقه ی ۳ مرحله ای دارد ، ابتدا برای ما یک محرک وجود دارد ، محرکی که به مغز ما دستور می دهد به یک حالت خودکار وارد شده و عادت مورد استفاده ما را تعیین کند ، سپس یک کار روزمره یا تکرار فیزیکی ذهنی یا احساسی وجود دارد و در نهایت یک پاداش یا جایزه است .
شما احساس خستگی و ناراحتی می کردید ( این همان محرک است ) دوستانتان به شما پیشنهاد تفریحی مانند رفتن به کافه تریا را می دهند ( این همان عمل روتین و تکراری است ) و شما بعد از خوردن نهار در تریای دانشگاه و گذراندن زمان کنار دوستانتان احساس شادی می کنید ( این همان پاداش است ) اگر این عمل چندین بار دیگر اتفاق بیافتد تبدیل به عادت می شود به همین ترتیب هر زمان که احساس ناراحتی داشته باشید برای اینکه به شادی برسید با دوستانتان به کافه تریا می روید و اگر این اتفاق به هر دلیلی نیافتد احساس ناراحتی ما ادامه خواهد داشت ، به این صورت ما یک عادت برای خود ساخته ایم .
برای ترک و اصلاح عادت ها چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟
اغلب الگوهایی که در زندگی اکثر ما وجود دارد (نحوه ی غذا خوردن و خوابیدن و صحبت با کودکانمان و این که چگونه بدون فکر ، اوقات و توجه و پول خود را صرف می کنیم ) عادت هایی هستند که می دانیم وجود دارند و وقتی درک می کنید که عادت ها می توانند تغییر کنند ، شما این قابلیت را دارید که آن ها را بازسازی کنید .
ابتدا باید تصمیم بگیریم که آن را تغییر دهید ، هوشیارانه کار دشوار تشخیص نشانه ها و پاداش هایی که رویه های عادت را ایجاد می کنند بپذیرید و جایگزین های آن ها را بیابید .
باید بدانید که کنترل عادت به دست شماست و از خودآگاهی کافی برای استفاده از این قدرت بهره مند باشید .
اگر باور داشته باشید که می توانید تغییر کنید ( اگر این را به صورت یک عادت در آورید ) تغییر به وقوع می پیوندد ، این نگرش که عادت ها همان چیزی هستند که شما می خواهید .

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *