پست وبلاگ

ارتباط بین دارونماها و برندسازی!

ارتباط بین دارونماها و برندسازی!

اول از همه بگذارید پاسخ سوالی که به ذهنتان رسیده است را بدهم. حتما از خود پرسیده اید که دارونما چیست؟ دارونما یا placebo، داروی بی ضرریست که ذهن شما را هدف می‌گیرد و با تاثیر گذاری بر ذهنتان باعث بهبود شما می شود. به طور مثال دکتر شما قرصی برایتان تجویز می کند تا سردردهایتان کاهش بیابد، شما قرص را تهیه کرده، دوره ی درمان را می گذرانید و سردردتان کاهش می یابد، اما در مراجعه ی بعدی به پزشکتان، او به شما می گوید شما تنها از دارونما استفاده کرده اید و قرص هایی که خورده اید، هیچ خاصیت درمانی نداشته اند و تنها کپسول هایی خالی بوده اند. اما با تاثیری که ذهن شما از این دارو گرفته است، سردردتان درمان شده است.
دارونماها می توانند قرص، تزریق و یا درمان های جعلی باشند که توسط پزشکتان به شما پیشنهاد می شوند.
در سال ۱۹۵۵، متخصص قلبی در سیاتل به نام لنرد کاب و تنی چند از همکارانش در مورد عمل جراحی بستن سرخرگ پستانی داهلی، برای ماهش درد قفسه سینه، دچار تردید شدند. این عمل آیا به راستی چاره ساز بود؟ کاب کوشید با شیوه ای بسیار ابتدایی به کارآمدی این عمل پی ببرد: او برروی نیمی از بیماران خود عمل را انجام داد، و بر نیمی دیگر تظاهر به عمل کرد. سپس مشاهده کرد که کدام گروه حال بهتری دارند. عمل دارونما بدین معنا بود که دکتر کاب تنها سینه ی بیماران را پاره میکرد و بدون انجام کاری آن را بخیه میزد اما نتایج تعجب آور بودند. هر دو گروه بیمارانی که سرخرگ های پستانی شان فشرده شده بود و آنانی که کاری رویشان صورت نگرفته بود، آرامش فوری از درد قفسه سینه را گزارش دادند، در هر دو گروه، آرامش حدود ۳ ماه ادامه یافت و پس از آن شکایت ها از درد قفسه سینه دوباره آغاز شد.جالب است بدانید که نوار قلب ها هیچ تفاوتی بین این دو گروه نشان نمیدادند! محققان ثابت کرده اند که دارونماها بر ارتباط بین ذهن و بدن تمرکز دارند، یکی از مشترک ترین تئوری ها در این حوزه، اینست که دارونماها بر اساس انتظارات انسان کار می کنند، یعنی وقتی شخصی انتظار دارد که یک قرص تاثیری بر بدنش داشته باشد، حتی اگه آن قرص یک دارونما باشد، بدنش آن تاثیر را می پذیرد. به نظر شما چه درسی می توان از این موضوع گرفت؟
کاری که برند ها با ذهن ما می کنند دقیقا همین است. شما وقتی از یک برند مشهور خرید می کنید، توقع دارید که محصولی ایده آل در اختیارتان بگذارد، و همین انتظار باعث می شود ماهیت محصول در ذهن شما بهتر به نظر بیاید.

کاری که برند می کند این است که درک مصرف کننده را تغییر می دهد و این ادراکات به نوبه خود ماهیت محصول را تغییر می دهد. همانطور که جرمی بولمور گفته است: “آزمایشات دارونما بیش از هر سنجشی نشان دهنده قدرت واقعی نام تجاری است. به این فکر کنید که برند سازی چقدر می تواند بر ذهنی که بدن خود را، تنها با انتظارداشتن درمان می کند، تاثیرگذار باشد!

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *