پست وبلاگ

کتاب شادمانی درونی

کتاب شادمانی درونی

احساس مثبت و منش مثبت، چگونه روانشناسی راه خود را گم کرد و من و راه خود را یافتم؟ چرا زحمت شاد بودن را به خود بدهیم ؟ آیا می توان به نحو پایداری خود را شادتر کرد؟ رضایت در مورد گذشته، خوشبینی در مورد آینده و شادی در زمان حال، قابلیت و فضیلت، عشق، فرزندپروری و …. عنوان هایی است که در این کتاب به چشم می خورد.
در بخش اول کتاب حاضر، به بحث هیجان های مثبت و چگونگی افزایش آن پرداخته شده است، سه نوع هیجان مثبت بسیار متفاوت وجود دارد (گذشته، آینده و حال)  و پرورش هر کدام از آن ها به شیوه ای کاملا متفاوت از بقیه امکان پذیر است.
 به طور مثال هیجان مثبت در مورد آینده را می توان با یادگیری سازمان دهی مجدد و زیر سوال بردن افکار خودکار بدبینانه تقویت کرد .
در فصل چهارم از این کتاب به قسمتی از معادله (شرایط زندگی + دامنه از پیش تعیین شده = شادی)‌ می پردازد و عوامل تحت کنترل ارادی که مهم ترین موضوع در روانشناسی مثبت گرا به حساب می آید، موضوع فصل های ۵ و ۶ و ۷ می باشد، در این سه فصل ماهیت شادی در مورد گذشته و چگونگی به دست آوردن رضایت بیشتر از گذشته، عوامل ایجاد کننده شادی در مورد آینده و تکنیک های مربوط به چگونگی ایجاد شادی در این حوزه را به تفصیل بررسی کرده و مورد بحث قرار می دهد.
بخش دوم کتاب به طرح ۲۴ قابلیت “همه جا” حاضر پرداخته و آزمون هایی را برای شناسایی قابلیت های اختصاصی شما ارائه کرده است .
سلیگمن می گوید فرمول من برای یک زندگی خوب به این صورت است: استفاده هر روز از قابلیت های اختصاصی در حوزه های اصلی زندگی به منظور ایجاد خشنودی فراوان و شادی اصیل ، چگونگی استفاده از این قابلیت ها در کار ، عشق و فرزند پروری و در داشتن یک زندگی معنی دار که موضوع بخش پایانی این کتاب است .
درون مایه ی زیر بنایی فصل یازدهم این است که عشق بسیار بیش از عاطفه ای است که در عوض آنچه انتظار به دست آوردن آن را داریم، نثار دیگری می شود. ازدواج ، پیوند زناشویی پایدار، عشق رمانتیک از دیدگاه روانشناسی مثبت گرا بسیار موثر واقع می شود، شاید تنها واقعیت واحد مستحکم در مورد ازدواج که در بسیاری از مطالعات خود را نشان داده است ، این باشد که افراد متاهل از همه  شادترند . ازدواج در مقایسه با رضایت شغلی ، امور مالی و اجتماعی عامل نیرومند تری برای ایجاد شادی است .
سلیگمن در فصل دوازدهم به نام فرزندپروری بیان می کند که هیجان مثبت در بچه های خردسال بسیار زیاد است زیرا ، سنی که آن ها در آن قرار دارند یک دوره ی اساسی برای بسط و ایجاد منابع شناختی ، اجتماعی و جسمی است ، هیجان مثبت به طرق مختلف به این امر کمک می کند . تا حدود سن هفت سالگی ، نخستین وظیفه ی فرزندپروری مثبت گرا ، افزایش هیجان مثبت است . در حدود این سن ، شما و کودکتان شاهد بروز آشکارتر برخی از قابلیت ها خواهید بود . 
در این فصل به هشت تکنیک برای ایجاد هیجان مثبت می پردازد ، خوابیدن با کودک ، بازی های مقارن ، تحسین و تنبیه ، اشکالات کم استفاده کردن از نه و …. نمونه هایی از این تکنیک هاست .
با مطالعه ی این کتاب ، این امیدواری روشن در شما به وجود می آید که اگر شما خود را در زندگی با خوشی های ناچیز و بی دوام ، رضایتمندی اندک ، فقدان معنی و هدف گرفتار بیابید ، راهی برای رهایی وجود دارد.

کتاب شادمانی درونی توسط دکتر مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری ترجمه شده است و نشر “دانژه” این کتاب را منتشر کرده است.

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *