پست وبلاگ

گزینه های پیش فرض چه تاثیری بر تصمیمات ما دارند؟

گزینه های پیش فرض چه تاثیری بر تصمیمات ما دارند؟

تصویر بالا را نگاه کنید. فکر می کنید اگر جمله ی آخر این پیامک، طور دیگری بیان شده بود، میزان مصرف اینترنت شما تغییر می کرد؟ اگر بجای اینکه بسته ی مصرفی شما، به محض اتمام، به صورت خودکار فعال نمیشد، و لازم بود شما دوباره درخواست خرید بسته ی اینترنتی بدهید، چه تفاوتی ایجاد می شد؟
برای درک بهتر این مسئله توجه شما را به بخشی از صحبت های دن آریلی در اولین سخنرانی خود در کنفرانس تد جلب می کنم.
پروفسور آریلی در این تد، مثالی از تاثیر گزینه ی خودکار بر تصمیم گیری ما می زند که بسیار تامل برانگیز و جالب است.
او می گوید:
” این یکی از نمودارهای مورد علاقه‌ام در علوم اجتماعی است. این از مقاله‌ای از جانسون و گولدئِستین گرفته شده است. و به سادگی درصد مردمی که مشخص کرده‌اند که به اهدای عضو تمایل دارند را نشان می‌دهد.

این‌ها کشورهای مختلف اروپایی هستند. و شما به سادگی دو نوع از کشورها را می‌بینید. کشورهای طرف راست که به نظر بسیار اهداکننده هستند. و کشورهای طرف چپ که به نظر خیلی کم اهداکننده هستند. یا خیلی کمتر. سؤال این است که، چرا؟ چرا بعضی از کشورها خیلی اهدا می‌کنند و بعضی از کشورها کم؟
وقتی از مردم این سؤال را می‌پرسید، معمولاً فکر می‌کنند یک ربطی به فرهنگ دارد. درسته؟ چقدر برایتان مردم مهم هستند؟ دادن یک عضو به یک نفر دیگر احتمالاً مربوط به این است که چقدر برایتان جامعه مهم است، چقدر مرتبط هستید یا شاید هم مربوط به مذهب است. ولی اگر به این نمودار بنگرید کشورهایی که ما فکر می‌کنیم به هم خیلی شبیه هستند در واقع رفتار بسیار متفاوتی به نمایش می‌گذارند. برای مثال، سوئد در انتهای راست است. و دانمارک که فکر می‌کنیم از نظر فرهنگی بسیار شبیه است در انتهای چپ است. آلمان در طرف چپ است. و اتریش در طرف راست است. هلند در طرف چپ است و بلژیک در طرف راست است. و در نهایت، بستگی به تفسیر خاصتان از شباهت‌های اروپایی‌ها، ممکن است بریتانیا و فرانسه را از نظر فرهنگی مشابه بدانید و یا ندانید. اما از نظر اهدای اعضا معلوم می‌شود که خیلی متفاوت هستند. اما کشورهای طرف راست چه کار می‌کنند؟ مشخص می‌شود که این راز یک ربطی به فرم راهنمایی و رانندگی دارد. داستان از این قرار است. فرم راهنمایی و رانندگی در کشورهای طرف چپ چیزی شبیه به این است. مربع را علامت بزنید اگر که می‌خواهید در برنامهٔ اهدای عضو شرکت کنید. و چه اتفاقی می‌افتد؟ مردم علامت نمی‌زنند و نمی‌پیوندند. کشورهای طرف راست، که زیاد اهدا می‌کنند، فرمی با تفاوتی کوچک دارند. می‌گوید مربع را علامت بزنید اگر که نمی‌خواهید شرکت کنید. به طرز جالبی، وقتی مردم این را می‌گیرند، دوباره علامتش نمی‌زندد اما اینبار می‌پیوندند.

چه برداشتی از این مثال می کنید؟ فکر می کنید اگر شما در این وضعیت قرار بگیرید طور دیگری رفتار می کنید؟ پاسخ این است : خیر.”

اصل گزینه ی پیش فرض در اقتصاد رفتاری همین مسئله را به ما می گوید. ما پس انداز نمی‌کنیم مگر اینکه خودکار باشد. ما اهدای عضو نمی کنیم مگر اینکه خودکار باشد. ما بسته ی اینترنتی خود را مجددا خریداری نمی کنیم مگر اینکه خودکار باشد. این همان اصل گزینه ی پیش فرض است.
و جالب تر این است که این اتفاق برای همه ی ما می افتد و می توان گفت استثنایی برای این نابخردی های ذهنمان وجود ندارد.

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *