پست وبلاگ

اهمیت حس بویایی و بینایی در فرآیند خرید

اهمیت حس بویایی و بینایی در فرآیند خرید

در زندگی روزمره ی ما، اهمیت چشم ها و قدرت بینایی غیر قابل انکار است، بسیاری از ما حتی نمی توانیم چند ساعت از عمرمان را بدون قدرت بینایی تصور کنیم. همیشه و همیشه دیده ایم و شنیده ایم که چشم هایمان بسیار قوی هستند و این مسئله ما را در داشتن یک زندگی راحت تر کمک کرده است. اما اگر هم اکنون از شما سوال بپرسم، که فکر می کنید در خرید کردن هم قدرت بینایی شما قوی ترین تاثیر را دارد جوابتان چه خواهد بود؟ به ذهنتان می رسد که شاید حس بویای، بیشتر بتواند شما و احساساتتان را تحریم کند؟
شاید باور این موضوع برای همه ی ما عجیب و سهت باشد اما آخرین یافته ی دکتر کالورت، یکی از محققان پیشرو در علم بازاریابی عصبی بر اساس آزمایش مشاهده – بوییدن، این بود که که “بو و رایحه” دقیقا همان نواحی از مغز را فعال می سازند که دیدن یک محصول فعال می کند- حتی مشاهده ی لوگوی آن محصول. به طور خلاصه، اگر بوی یک دونات را استشمام کنید، احتمال دارد که تصویر آن را در سرتان بسازید.
به دلیل این نوع تداعی هاست که برخی شرکت ها از بوی وانیل- که در شیر مادر یافت می شود (و نه بر حسب اتفاق، محبوب ترین بو در ایالت متحده است)- در محصولاتشان استفاده می کنند. به نظر شما چرا کوکاکولا تصمیم گرفت تا خطوط تولید کوکاکولای وانیلی و کوکای وانیلی سیاه را به جای انواع و اقسام دیگر طعم هایی که می توانست خلق کند، راه اندازی کند؟ در واقع، بوی وانیل بسیار گیراست، یک آزمایش انجام شده در یک فروشگاه محلی در پاسیفیک نورث وست نشان داد که وقتی “رایحه های زنانه ای” مانند وانیل در بخش های پوشاک زنانه اسپری می شدند، فروش پوشاک زنانه واقعا دو برابر شد.
در میان حواس، بویایی نخستین و بنیادی ترین حس است.در همه ی حواس دیگرمان، ما قبل از عکس العمل نشان دادن، فکر می کنیم، اما در مورد بو، مغزمان قبل از اینکه فکر کنیم، عکس العمل نشان می دهد.
فروشگاه های اصلی سامسونگ در نیویورک سیتی بوی خربزه می دهند، یک رایحه ی مشخص ملایم که قصد آرامش بخشیدن به مشتری ها را دارد و آنان را در یک قالب ذهنی از جزایر فیجی قرار می دهد.
بریتیش ایروز، در هوای مانده ی سالن های انتظار تجاری اش، رایحه ی علف مرغزار به مشام می رسید، تا به جای بودن در یک فرودگاه خفه و گرفته، بودن در فضای آزاد را شبیه سازی کند
آیا می دانید چرا بیشتر سوپر مارکت های مدرن هم اکنون نانوایی هایی درست نزدیک در ورودی فروشگاه دارند؟ نه تنها بوی نان تازه پخت شده گویای تازگی است و احساسات قوی راحتی و دلبستگی به خانه و زندگی را پدید می آورد، بلکه مدیران فروشگاه می دانند که وقتی رایحه ی نان در حال پخت یا دونات وارد شامه ی شما شود، احساس گرسنگی می کنید تا جایی که ممکن است فهرست خرید خود را کنار بگذارید و شروع به خریدن این ماده ی غذایی کنید که برنامه ای برای خرید آن نداشتید.
در آزمایشی یک کفش نایک یکسان را در دو اتاق که یکی با بوی گل معطر شده بود قرار دادند، ۸۴ درصد کفشی که در اتاق معطر قرار داشت را انتخاب کردند و میانگین ۱۰ دلار برای آن بیشتر پول ارزیابی کردند. همانطور که میبینیم، حس بویایی ما بسیار تاثیر پذیر است و کنترل زیادی بر روی مسیر خرید کردن ما دارد. نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که احساس یک محصول نقش مهمی در اینکه تصمیم بگیرید آن را بخرید یا نه، ایفا می کند.

منبع : کتاب خرید شناسی

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

2 دیدگاه در “اهمیت حس بویایی و بینایی در فرآیند خرید

  1. فکر می کنم وقتشه فروشگاه های ایرانی هم از این روش ها استفاده کنند چون واقعا توی حس خوب مشتری تاثیر گذاره

  2. کتاب خرید شناسی انقد جالبه که کلا دید آدم رو به بازاریابی عوض میکنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *