پست وبلاگ

معرفی کتاب خریدشناسی

معرفی کتاب خریدشناسی

اگر به حوزه ی بازاریابی عصبی علاقه مند باشید، قطعا نام کتاب خرید شناسی از مارتین لیندستروم به گوشتان خورده است.

این کتاب بر اساس آزمایشهای مارتین لیندستروم در این حوزه که با کمک دستگاه هایی مثل fMRI و EEG انجام شده، نوشته و منتشر شده است. در این کتاب جذاب شما به پاسخ این سوال می رسید که چه چیزی باعث می شود ما خرید کنیم؟

این نویسنده با بررسی آزمایشگاهی ذهن افراد، تا حدود زیادی اتفاقاتی که در ذهن ما هنگام خرید کردن رخ می دهد را مشخص کرده است.

کتاب خرید شناسی شامل ۱۰ فصل، به همراه یک فصل نتیجه گیری و یک فصل ضمیمه می باشد که در این ۱۰ فصل، مباحثی مانند اعصاب آینه ای، پیام گذاری زیرحسی، آیین و خرافه و ایمان و مذهب و برند ها، جاذبه ی جنسی در تبلیغات و موضوعاتی از این دست که بر خرید ما تاثیر گذارند را بررسی کرده است.

مجله ی تایم، مارتین لیندستروم را بخاطر نوشتن این کتاب، به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد بانفوذ جهان معرفی کرد.

خرید شناسی، سفری شگفت انگیز و تکان دهنده به درون مغز مشتریان امروز است که دائما در برخورد با بازاریابانی هستند که میخواهد پول، وفاداری، یا ذهن مشتریان را همراه خود داشته باشند.

این کتاب در مورد بزرگترین مطالعه ی نورومارکتینگ که تا بحال انجام گرفته است صحبت می کند و پاسخ می دهد که چرا ما برخی برند ها را میخریم و دیگر برند ها را خیر؟ چه عواملی در انتخاب و خرید ما دخالت دارند؟

البته قابل به ذکر است که حوزه ی علم بازاریابی عصبی بسیار متغیر است و هرساله با انجام آزمایش های جدید، نظریه های جدید و مختلفی در این حوزه منتشر می شوند. به طور مثال به عنوان یکی از بزرگترین تبلیغات می توان به این نکته اشاره کرد که پیش از این، محققان معتقد بودند در صورت تجربه ی هر حسی، همان قسمت از مغزتان که با آن حس مربوط است، فعال می شود. اما اکنون می گویند که اینطور نیست زیرا سیستم مغز به صورت شبکه ای می باشد و قسمت بندی شده نیست! برای این اتفاق چند نتورک باید با یکدیگر همکاری کنند. پس نتیجه میگیریم که شاید کتاب های قدیمی تر، طبق دانش روز، به روز نباشند، اما می توانند کمک شایانی به ما بکنند.

در حال حاضر ۹ سال از انتشار کتاب خرید شناسی می گذرد و خواندن کتاب های جدید تر(که معمولا هنوز به فارسی ترجمه نشده اند) قطعا بهتر است. اما برای اینکه به محیط و داستان بازاریابی عصبی آشنا شوید، کتاب خرید شناسی بسیار مفید و کامل این محیط را توضیح داده است.

کتاب خرید شناسی توسط سارا نظری به زبان فارسی ترجمه شده و توسط نشر مبلغان به چاپ رسیده است. مطالعه این کتاب را به افرادی که به حوزه ی بازاریابی عصبی علاقه مندند یا در این حوزه فعالیت میکنند توصیه می کنیم.

 

 

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

3 دیدگاه در “معرفی کتاب خریدشناسی

  1. مارتین لیندستروم خیلی کارش درسته.انصافا جزء کسایی که خوب تو بحث مشاوره بازاریابی عصبی داره کار میکنه.

  2. چندین آزمایش جالب داره این کتاب، اون قسمتی که توضیح میده بررسی های نشون میده تبلیغاتی که با جاذبه های جنسی همراه هستند تاثیر زیادی ندارند خیلی قسمت کاربردی هست.

  3. این کتاب واسه کسایی که تو حوزه ی فروش هستند خیلی موثر هست چون اکثر مسائلی که توی کتاب بهش اشاره شده، توی فروشگاه های ایران و تبلیغات ما استفاده نمیشه. مثلا همون نکته ی تاثیر بو بر مغز انسان رو من خیلی جاهای کمی دیدم که رعایت کنن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *