پست وبلاگ

ویکیپدیا و نهادهای خدماتی رایگان چطور درخواست کمک می کنند؟

ویکیپدیا و نهادهای خدماتی رایگان چطور درخواست کمک می کنند؟

برای جامعه ی پشت سیستم نشین ها، که روزانه زمان زیادی را پشت لپ تاپ با کامپیوترشان سپری می کنند، احتمال اینکه در طول روز یکبار گذارتان به وبسایت ویکیپدیا بیفتد بسیار زیاد است.

اگر در ماه آذر سال ۱۳۹۵ ویکیپدیا را باز کرده باشید، بالای صفحه به کادر قرمزی برخورد خواهید کرد که قطعا توجهتان را به خود جلب خواهد کرد.

این کادر قرمز حاوی پیام زیر است:

“خوانندگان محترم در آمریکا، زمان برای کمک ب ویکیپدیا در سال ۲۰۱۶ رو به پایان است. ما برای حفظ استقلال خود هیچگاه تبلیغاتی در سایت نخواهیم داشت. ما با کمک هایی به مبلغ میانگین حدود ۱۵$ باقی و پایدار مانده ایم، فقط درصد بسیار کمی از خوانندگان ما هزینه ای پراخت می کنند.

اگر تمام کسانی که در حال حاضر این مطلب را می خوانند، همین حالا ۳$ کمک کنند، جمع آوری کمک ما در عرض ۱ ساعت تمام خواهد شد.

درسته، پول یک فنجان قهوه تمام چیزیست که ما نیاز داریم. ما یک سازمان بدون سود با هزینه های یک وبسایت جز ۱۰ وبسایت برتر هستیم.

اگر ویکیپدیا تا امروز برایتان مفید بوده، لطفا یک دقیقه زمان بگذارید تا آن را آنلاین و در حال رشد حفظ کنید. متشکریم.”

چرا توجهمان به این متن جذب شد؟ چون در همین ۵ خط از چندین سرفصل اقتصاد رفتاری استفاده شده است.

اول و واضح تر از همه کادر قرمزی که یقینا با باز شدن صفحه، چشمان شما را به سمت خود جذب می کند.

مورد دوم وجود عدد ۱۵ دلار به عنوان لنگر در متن است. ذهن شما با دیدن ۱۵ دلار، این مقدار را در خود به عنوان لنگر قرار می دهد و بعد از آن که با ۳ دلار مواجه می شوید، این مقدار برایتان پول ناچیزی در برابر ۱۵ دلار به حساب می آید.

مورد سوم وجود عبارت یک فنجان قهوه در متن است. برای آمریکایی ها که اکثرا روزی یک فنجان قهوه می خرند، این عبارت باعث می شود که بیشتر کمک کنند.

“اگر ویکیپدیا تا امروز برایتان مفید بوده” استفاده از همان اصل تقابل است که رابرت چیالدینی در کتاب بله گرفتن به آن اشاره می کند.

اصل تقابل یا همان اصل بده بستان ما را ملزم می‌دارد تا در ازای کمکی که از دیگران دریافت کرده ایم، چیزی به آنها بدهیم، پس با خواندن این جمله، به احتمال زیاد تمام دفعاتی که ویکیپدیا برای تحقیقاتی که انجام داده اید به دادتان رسیده است، برایتان مرور خواهد شد و با این شرایط کمک کردن به آن را بیش از پیش لازم میدانید.

البته اگر ویکیپدیا از آمار و منابع موثفی در مورد میزان کمک ها داشته باشد، می تواند با استفاده از جمله ی “در ۵ ایالت کشور آمریکا، بیش از ۸۰ درصد کاربران به ویکیپدیا کمک کرده اند” به جای جمله ی “فقط درصد بسیار کمی از خوانندگان ما هزینه ای پراخت می کنند.” با کمک اصل همزادپنداری تاثیر گذاری بیشتری در این آگهی داشته باشد. اما این امر مستلزم داشتن آمار دقیق است، یادتان نرود که مردم خیلی زود حر دروغ را از راست تشخیص می دهند!!

درک این مسئله که اقتصاد رفتاری در همه ی امور ما را کمک می کند، با خواندن این مطلب برای همه ی ما واضح تر و ملموس تر خواهد شد. شاید فکر کنید در اینجا، ویکیپدیا به ضرر ما عمل کرده، اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، همه ی ما احتمالا تمایل داریم که به ویکیپدیا کمک کنیم، چون در مواقع بسیاری ما از ویکیپدیا کمک گرفته ایم. ولی چرا استفاده از مباحث اقتصاد رفتاری، حتی در امور خیریه و کمک کردن هم لازم است؟ به ۲ دلیل:

  1. با استفاده از این اصول، ما حس رضایت بیشتری از کمک کردن برایمان بوجود می آید
  2. ویکیپدیا یا سازمان مورد نظر از اقتصاد رفتاری استفاده می کند و تقریبا میزان کمک مورد نظر خود را بدست می آورد، نه کمتر!

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

2 دیدگاه در “ویکیپدیا و نهادهای خدماتی رایگان چطور درخواست کمک می کنند؟

    1. یک نکته ای هست که معمولا افراد در نظر نمی گیرند. خیلی از کسانی که مدیریت بازرگانی و بازاریابی در ایران می خوانند و اجرا می کنند میبینید یک مساله ذهنی را با خودشون حل نکردن، اینکه فکر می کنن شاید استفاده از این شگرد ها باعث فریب مشتری می شود. نکته دیگه ای هم که وجود داره اینه که گاهی اوقات افراد اطلاعات و علم کافی برای پیاده سازی این شگردها را ندارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *