پست وبلاگ

پیشنهاد شگفت انگیز امروز

پیشنهاد شگفت انگیز امروز

آگهی بالا، مربوط به یکی از فروشگاه های اینترنتی می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، پیشنهادی شگفت انگیز برای شما دارد و در صورتی که از این پیشنهاد استفاده کنید، ۲۲۶ هزار تومان صرفه جویی یا به زبان دیگر سود خواهید کرد. این آگهی به اندازه کافی معقولانه و سود آور هست که هرکسی که قصد خرید تلویزیون داشته باشد، این پیشنهاد ویژه را روی هوا بقاپد. اما نکته جای دیگریست، چه چیزی در این پیشنهاد وجود دارد که حتی کسی که خرید تلویزیون در اولویت اول خرید های این ماهش نیست، برای تهیه این تلویزیون وسوسه می شود ؟
پاسخ این سوال در یکی از اصول اقتصاد رفتاری نهفته است، “اصل کمیابی” !
این اصل که به طور مفصل در کتاب تاثیر گذاری از رابرت چیالدینی (robert cialdini) بررسی شده، می گوید :”وقتی که یک شی یا منبع به آسانی در دسترس نیست (به علت حجم کم یا زمان)، ما آن را پر ارزش تر تلقی می کنیم.”
حالا یکبار دیگر به آگهی نگاه کنید، چه چیزی توجهتان را جلب می کند ؟ ” پیشنهاد شگفت انگیز امروز” و “فرصت باقیمانده تا این پیشهاد” مثال واضحی برای استفاده از اصل کمیابی در این آگهی می باشد.
این جملات باعث می شود ذهن شما به این دلیل که شما فقط تا پایان امروز فرصت دارید و فردا این پیشنهاد ویژه را از دست خواهید داد، وسوسه شود و تمایل بیشتری برای خریدن این تلویزیون پیدا کنید.
البته ناگفته نماند که اصل از دست دادن هم در این آگهی بی تاثیر نیست. همانطور که پیش تر در مدرسه اقتصاد رفتاری گفته بودیم، از دست دادن یک محصول یا یک پیشنهاد، ۲ برابر بیشتر از شادی به دست آوردن همان محصول یا پیشنهاد ما را ناراحت می کند.
نکته ی قابل توجه در این دسته از آگهی ها این است که اگر شما طبق نیازی که از پیش داشته اید، با این آگهی برخورد کرده و تلویزیون را خریده اید، قطعا سود منطقی و خوبی کرده اید، اما اگر تلویزیون لازم ندارید و با دیدن این آگهی به این فکر افتاده اید که از پس اندازی که برای سفرتان کرده اید بردارید و این تلویزیون را تهیه کنید، آیا برد کرده اید؟؟

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *