پست وبلاگ

به نظر شما ۱۷۵ گرم از ۱۵۰ گرم بیشتر نیست ؟

به نظر شما ۱۷۵ گرم از ۱۵۰ گرم بیشتر نیست ؟

“می‌خوام با مدیرتون صحبت کنم!” این جمله‌ای بود که مشتری عصبانی با صدای بسیار بلندی بر سر کارمند یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر فریاد زد. کارمند بیچاره که پس از چند دقیقه جر و بحث با مشتری خشمگین دست و پای خود را گم کرده بود، با عجله به درون آشپزخانه فرار کرد تا مدیر رستوران را پیدا کند.
در همین حین مشتری که کاملا برافروخته شده بود دلیل عصبانیت خود را با نشان دادن کره‌ی محلی‌ای که بسیار هم خوب به نظر می‌رسید برای دیگر مشتریان توضیح می‌داد. “آخه من چجوری اینو جلوی ۱۵ نفر مهمانم بگذارم، این حتی برای ۵ نفر هم کافی نیست. هر چی می‌گم که کمه می‌گه به من گفتن که باید وزنش مشخص باشه.” و در حالی که ظرف کره را به بقیه‌ی مشتری‌ها نشان می‌داد پرسید: “اصلا به نظر شما این برای ۱۵ نفر کافیه؟”
چند نفر حرف او را تایید کردند و بقیه هم به نظر می‌آمد که با او موافقند. در این زمان مدیر رستوران از داخل آشپزخانه وارد ماجرا شد و از مشتری پرسید که مشکل چیست و پس از شنیدن ماجرا کره را از مشتری گرفت و داخل یخچال گذاشت و ۱۵ عدد کره‌ی پاستوریزه‌ی بسته بندی شده‌ی ۱۰ گرمی به جای آن به مشتری داد.پس از آن که مدیر ظرف کره ی محلی را بر روی ترازو قرار داد و وزن ۱۷۵ گرم بر روی ترازو نمایان شد، از مشتری پرسید به نظر شما ۱۷۵ گرم از ۱۵۰ گرم بیشتر نیست ؟
در علم اقتصاد رفتاری موضوعی تحت عنوان Partitioning یا بخش‌بندی وجود دارد. این مفهوم بیان می‌دارد که میزان مصرف را چیزهای مختلف، از پول و سهام گرفته تا خورد و خوراک را، می‌توان با بخش‌بندی مناسب کنترل کرد یا حداقل بر روی آن اثر گذاشت. تحقیقات بسیار زیادی بر روی تاثیر اندازه‌ی ظرف غذا و قاشق بر روی مقدار مصرف انجام شده و همه‌ی آن‌ها اثر مستقیم اندازه بر روی مصرف را نشان داده است.
همیشه به مردم توصیه می‌شود که همه‌ی پول و درآمد خود را در یک حساب نگه ندارند و تقسیم بندی‌هایی را هم از لحاظ زمان هزینه و هم از لحاظ نوع هزینه‌ای که می‌خواهند انجام دهند بر روی پول خود انجام دهند و آن را بخش‌بندی کنند.

شرکت‌ها با نوع بسته‌بندی و تعداد کالاهایی که در یک بسته قرار می‌دهند می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر میزان مصرف ما بگذارند. به عنوان مثال بطری‌های ۱/۵ لیتری نوشابه را در نظر بگیرید، اگر حجم این بطری‌ها یک لیتر بود احتمالا میزان مصرف نوشابه کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد. همچنین اگر بسته‌های سیگار شامل تعداد کم‌تری سیگار بودند احتمالا فروش و مصرف دخانیات کاهش پیدا می‌کرد

مشکل پیش آمده در رستوران هم دقیقا همین مفهوم را نشان می‌داد. تقریبا از نظر همه‌ی مردم بسته‌های کره‌ی ۱۰ گرمی برای یک نفر کافی است اما شاید بسیاری نتوانند قبول کنند که ۱۵۰ گرم کره‌ی بسته‌بندی نشده برای ۱۵ نفر کافی باشد.

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

3 دیدگاه در “به نظر شما ۱۷۵ گرم از ۱۵۰ گرم بیشتر نیست ؟

  1. مطالب تحلیلیتون خیلی جذاب و ملموسه، باعث میشه راحت تر کاربرد های اقتصاد رفتاری رو در اتفاقات روزانه درک کنیم. این سبک از مطالب رو بیشتر کنید لطفا، ممنون

  2. من مدت زیادی روزانه ۴-۵ لیوان چایی میخوردم و بدنم در جذب مواد مورد نیازش دچار مشکل شده بود، راه های زیادی رو برای ترک این عادت استفاده کردم که کارساز نبود، تا به پیشنهاد پزشکم، لیوانی که توش چایی میخوردم رو به مرور زمان کوچیک کردم، بعد از گذشت ۳ هفته به راحتی تونسته بودم این عادت رو کنترل کنم در حالیکه در ذهنم این بود که روزانه همون ۴-۵ لیوان چایی رو میخورم. من نمیدونستم این مسئله اثبات علمی هم داره، خوندن این مطلب خیلی برام جالب بود چون بدون اینکه بدونم از اثر بخش بندی برای رفع مشکلم استفاده کرده بودم.

  3. درست است که اثر بخش بندی بر قضیه ی رستوران تاثیر مستقیم دارد و میزبان ر دچار اشتباه کرده بود، اما مسئله ی دیگر، این است که در حالت کره ی ۱۷۵ گرمی، شاید مهمان ها به طور مساوی کره را بین خودشان تقسیم نکنند، اتفاقی که معمولا برای ظرف تهدیگ می افتد. اما در صورتی که هر شخص به صورت جداگانه سهم مشخصی داشته باشد، مهمان به صورت عادلانه به تقسیم بندی نگاه می کند.
    که البته این مسوله بیشتر از میزبان، متوجه مهمان هاست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *