پست وبلاگ

چاق اما چسبنده

چاق اما چسبنده

برای کسانی که فوتبال یا خبرهای ورزشی را دنبال می کنند روز شنبه خبر ویژه ای را شنیدند که کی روش مربی تیم ملی فوتبال در مصاحبه خود بعد از جلسه با تاج در مورد دعوت بازیکنان پرسپولیس به تیم ملی گفت: “من احترام زیادی برای آنها قائل هستم اما مربی آنها به من گفت که بازیکنان تیمش چاق هستند. چون برانکو گفته آنها چاق هستند نمی‌توانم بازیکنی را دعوت کنم.”
این خبر به سرعت در رسانه های ورزشی بازتاب داشت. پرسپولیس بازی یکشنبه را برد، اما پیام کی روش آنقدر چسبندگی داشت تا تیتر روزنامه های دوشنبه ی ایران را با کلمه های “چاق، پرخور، تپل، سنگین وزن” ببینیم. شاید این مسئله از دیدگاه معمولی، تنها یک مصاحبه خبرساز یا یک تیتر جنجالی باشد، اما اگر بخواهیم با دیدگاه اقتصاد رفتاری به این موضوع نگاه کنیم، این سوال پیش می آید که چه چیزی درون یک پیام باید باشد که چنین چسبندگی داشته باشد؟ ما مصاحبه های مختلفی از سرمربیان متفاوت را میشنویم اما اغلب تاثیرگذار نیستند. تا کنون حتی مصاحبه های زیادی را از مربیان در مورد اضافه وزن بازیکنان خوانده ایم. اما مصاحبه ی کی روش که با زیرکی به جای لغت اضافه وزن از لغت چاق استفاده می کند باعث این چنین تاثیر گذاری می شود.
مالکوم گلادول در کتاب نقطه شروع the tipping point ایده ی چسبندگی و تاثیرگذاری یک پیام را بررسی می کند. او معتقد است که باید دقت کنیم که همه گیری ها و نقطه های شروع در یک لحظه می تواند شروع شود یا پایان یابد.
گلادول می گوید:”چسبندگی بدین معنا است، که پیام تاثیرگذار باشد و نتوانید آن را از ذهن خود بیرون بریزید.” گلادول در این کتاب مثال های زیادی می زند از اینکه شروع یک واقعه و همه گیری از یک پیام و در یک لحظه اتفاق می افتد. برای مثال او عنوان می کند که خودکشی مرلین مونرو، ۱۲درصد بر نرخ خودکشی در کشور آمریکا افزود.
چسبندگی نیاز به توجه به نکات ساده و ظریف دارد. وقتی در سال ۱۹۵۴ سیگار وینستون فیلتر دار وارد بازار شد، شرکت تولید کننده از این آگهی تجاری استفاده کرد:” وینستون طعم یک سیگار را دارد.” عامل چسبندگی می گوید، راه های ویژه ای وجود دارد که یک پیام مسری را در خاطره ها بنشانیم. تغییرات ساده ای در ارائه و ساختار دادن به اطلاعات وجود دارد که می تواند تفاوت قابل ملاحظه ای در میزان تاثیرگذاری آن ایجاد می کند.
کی روش برای تاثیر گذاری پیامش به جای لغت اضافه وزن از لغت چاق استفاده می کند. همین تغییر به ظاهر ساده یکی از علت هایی است که پیام او این چنین چسبندگی دارد.
باید در نظر داشته باشیم که برای تبلیغات موثر، برای رساندن پیام های مهم باید به چسبندگی توجه داشته باشیم.

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

2 دیدگاه در “چاق اما چسبنده

  1. مطلب بسیار جالبی بود اما من فکر می کنم یکی از دلایلی که چسبندگی صحبت های فرد را افزایش می دهد، میزان محبوبیت اوست! شاید اگر مربی ای از لیگ دسته دو همین صحبت ها را میکرد هیچوقت به این اندازه تاثیر گذار و بحث برانگیز نمی شد. و در عکس این حالت هم افرادی را داریم که مشهورند و با وجود اینکه صحبت هایشان از لحاظ تئوری چسبندگی قوی نیست، چسبنده می شوند! شاید بتوان اینطور گفت که میزان چسبندگی ارتباط مستقیمی با خود شخص دارد تا با صحبت های او !

  2. اون موقع که برانکو این حرف رو توی ۹۰ زد چسبنده نبود حالا که کیروش زده چسبنده شده؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *