پست وبلاگ

همراه با ۱ درصد کارمزد!

همراه با ۱ درصد کارمزد!

در یکی از پرداخت های اینترنتی با این صحنه رو به رو شدم، چرا باید ۱ درصد کارمزد به بانک سامان
بدهم زمانی که این کار را به صورت رایگان می توانم در بانک ملت و بانک پاسارگارد انجام دهم؟ حتی گزینه پیش فرض انتخاب شده هم بانک پاسارگارد می باشد، با رنگ قرمز “بدون کارمزد”.

قصد داریم این تصویر رو از جهات مختلف تحلیل کنیم، اینکه چه اتفاقی برای ما می افتد که تصمیم می گیریم بانک سامان را انتخاب نکنیم.
ابتدا مطلبی از کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر دن آریلی مطرح می کنیم. سایت آمازون تصمیم می گیرید به ازای سفارش ۲ عدد کتاب هزینه ارسال را رایگان کند، بعد از اجرای طرح متوجه شدند که فروش کتاب در همه ی کشورها افزایش داشته است غیر از فرانسه، بعد از بررسی متوجه می شوند که فرانسه کاملا طرح را رایگان نکرده بوده و مبلغ بسیار پایین یک فرانک معادل بیست سنت یا معادل ۷۰۰ تومان را از خریدار دریافت کرده است و همین مطلب باعث شده است که فروش فرانسه افزایش زیادی همانند بقیه کشورها نداشته باشد.
مطلب دوم تاثیر یقین امکان داشتن است، تاثیری که شانس برنده شدن از ۹۵%به ۱۰۰% بر روی مردم می گذارد بیشتر از بالا بردن شانس از ۵۰%به۶۰% است. ما تصمیم هایی را دوست داریم که با قطعیت همراه باشند، حالا به تصویر پرداخت اینترنتی نگاه کنید، امکان قطعی رایگان انجام شدن پرداخت شما حتی در ازای ۱% کارمزد از بین رفته است در نتیجه اکثر مردم این انتخاب را دوست ندارند.
از جنبه ی عصب شناسی هم اگر با این تصویر برخورد کنیم تاثیر رنگ قرمز و لغت “بدون کارمزد” تاثیر خیلی زیادی بر روی ما می گذارد در واقع فعالیت را در اینسولا ناحیه ای از مغز که با احساس های منفی در ارتباط است کاهش می دهد.

منابع: کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر، کتاب تصمیم گیری، کتاب تفکر،سریع و کند

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

3 دیدگاه در “همراه با ۱ درصد کارمزد!

  1. تا الان که از درگاه بانک سامان استفاده کرده بودم، همچین چیزی ندیده بودم. خیلی واضحه که کسی از بانک سامان استفاده نکنه، اوایل برای استفاده از دستگاه پوز فروشنده میگفت مثلا با صادرات کارت بکشین که زودتر پول تو حساب بیاد، گرفتن کارمزد که دیگه خیلی خنده دار به نظر می آد.

  2. خب این مطلب میخواست ب کجا برسه!
    من دنبال هدف بودم؟اینکه چرا سامان کارمزد میگیره؟وقتی رقیبش داره دقیقا همونجا رایگان خدمات میده!!!!

    1. مطلب دقیقا میخواد بیان کنه که ذهن انسان فقط به نتایج قطعی واکنش نشون میده. حتی اندکی غیرقطعی بودن میتونه ضربه بزنه به هدف ما. نمونه ی اقتصادی مثال آمازون یا بانک سامان که در متن گفته شد. حتی این مساله در روزمره هم اتفاق می افته. وقتی از کسی می خواین کاری براتون انجام بده و اون در جواب میگه:” احتمال خیلی زیاد انجام میدم” یا “اگه یادم بمونه حتما” ما حس خیلی خوبی نداریم، ما فقط دوست داریم این جمله رو بشنویم:”حتما انجامش میدم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *