پست وبلاگ

سيستم دوگانه ذهنى – بخش چهارم

سيستم دوگانه ذهنى – بخش چهارم

آیا به این فکر کرده اید که استعداد هر شخص چه تاثیری بر روی سیستم ۱ و ۲ ذهن او دارد ؟
آیا می دانید سیستم ۱ و ۲ ذهن شما با چه روندی در کنار هم فعالیت می کنند ؟
حال که با خصوصیات کلی سیستم های ذهنی خود آشنا شده اید ، چه سوالاتی در این مورد برای شما پیش آمده است ؟

اگر به احتمال ضعیف از روی کتاب تفکر تند و سریع ( نوشته ی دنیل کانمن ) فیلمی ساخته شود سیستم ۲ نقش شخصیت مکملی را ایفا خواهد کرد که تصور می کند قهرمان است ( همانطور که در مطلب اول توضیح دادیم ، در اصل سیستم ۱ است که قهرمان است و حسی که سیستم ۲ دارد همانند یک توهم است ).
هنگامی که سیستم ۱ به درستی در حال انجام وظایف خود است ، ویژگی اصلی سیستم ۲ تنبلی است که منظور از این تنبلی ، یعنی بی میلی به صرف تلاش بیشتر از آن مقداری که دقیقا لازم است اما هنگامی که سیستم ۱ از انجام وظایف خویش دست بر می دارد ، مشخصه اصلی سیستم ۲ از حالت تنبلی خارج شده و بیشترین تلاش را برای جبران وظایف سیستم ۱ انجام می دهد .
در نتیجه افکار و کارهایی که سیستم ۲ باور دارد انتخاب کرده، توسط شخصیت اصلی داستان، “یعنی سیستم۱” تعیین می شود. با این حال وظایف خطیری نیز هستند که فقط سیستم۲ قادر به انجام دادن آن هاست، زیرا انجام یافتن این وظایف به تلاش و خویشتنداری نیاز دارد تا در مقابل احساسات و امیال سیستم ۱ مقاومت نشان داده شود
بدن ما نیز در برابر تلاش های ذهنی واکنش نشان می دهد .
مردمک، نشان دهنده ی خوبی از میزان تحریک جسمی است که تلاش ذهنی را همراهی می کند و ما می توانیم حتی فراتر از این برویم و از آن به منظور درک چگونگی فعالیت های ذهنی استفاده کنیم.
برای درک بهتر این جمله به مثال زیر دقت کنید :
در یک آزمایش پژوهشی که بر گروهی از داوطلبان انجام شده بود ، تعدادی تصویر با مضمون ترس ، شادی ، ناراحتی به داوطلبان نشان می دادند .
پس از انجام این کار دو فعالیت اصلی صورت می گرفت ، ابتدا حس داوطلب از او سوال می شد ، سپس در لحظه ای که داوطلب عکس را مشاهده میکرد ، پژوهشگران میزان تغییرات مردمک چشم آن او را اندازه می گرفتند .
نتایج بسیار جالبی از این آزمایش به دست آمد ، محققان می توانستند با استفاده از تغییرات حاصل شده بر مردمک چشم ، حس القا شده به داوطلبان از دیدن تصاویر را پیش بینی کنند .
با توجه به آزمایش پژوهشی بسیار جالب ، متوجه می شویم که جسم ما همواره در تمام شرایط با احساساتی که در ذهن ما تولید می شوند ، همسو و همراه است .
یکی دیگر از مسائلی که به صورت مستقیم بر واکنش های ذهن ما تاثیر گذار است ، مهارت ها و استعداد های ماست .
هنگامی که شما در کاری مهارت کسب می کنید، نیاز شما برای صرف انرژی کاهش می یابد. مطالعات مغز نشان داده است که الگوهای فعالیت مربوط به کاری وقتی مهارت در آن افزایش می یابد، تغییر می کند و محدوده ی کمتری از مغز درگیر می شود. استعداد نیز تاثیر مشابهی دارد. افراد دارای استعدادهای درخشان به تلاش کمتری برای کارهای مشابه نیاز دارند که اندازه ی مردمک ها و فعالیت های مغز آن را مشخص می کند.
این قانون ادعا می کند چنانچه چندین راه برای رسیدن به یک هدف وجود داشته باشد، مردم سرانجام به سمت فعالیتی متمایل می شوند که خواسته های کمتری دارد.
عکس : سحر غالب پور

مطالب مرتبط

درباره ی گروه رفتار

3 دیدگاه در “سيستم دوگانه ذهنى – بخش چهارم

  1. در قسمتی از پست عادت هم تقریبا یه جمله مشابهی شبیه (محدوده ی کمتری از مغز درگیر می شود) داشتیم. اینکه عادت و کسب مهارت رو میتونیم کنار هم قرار بدیم درست اما توجیه این مساله با توجه به تفکر سیستم دوگانه چگونه می شود. یعنی چطور عادت رو میتونیم با توجه به سیستم یک یا دو فکری توجیه کنیم؟

  2. عادت ها در لایه ی میانی مغز شکل گیری می شوند، همان قسمتی که به نخاع متصل است. وقتی در این قسمت پردازش انجام می شود کارها را با راندمان بالا انجام می دهیم، بدون فکر کردن انجام می دهیم که این قسمت بدون فکر کردن رو میتونیم با “سیستم فکری شماره یک” نزدیک بدانیم یعنی همان اولین جواب هایی که به ذهنمان می رسد. برای این قسمت به زودی پست هایی رو از کتاب “قدرت تفکر بدون فکر کردن” در نظر گرفتیم که سوال هایی دیگر را پاسخ خواهد داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *